Vraagbaak: Hoe krijg ik mijn geld terug wat onder de garantieregeling valt?
In de week van 30 november is de aanvraagprocedure voor het depositogarantiestelsel van start gegaan. Rekeninghouders zijn via krantenadvertenties, brieven, e-mails en de DNB-website geïnformeerd over de inwerkingtreding van het depositogarantiestelsel. Om uw door het depositogarantiestelsel gegarandeerde spaargeld terug te krijgen konden DSB-spaarders vanaf 2 december 2009 een aanvraag indienen bij De Nederlandsche Bank (DNB) via een speciale website. Tot 22 maart 2010 konden spaarders hun aanvraag indienen. Verzoeken die DNB ontvangt ná deze datum worden niet in behandeling genomen. Spaarders die nog geen aanvraag hebben ingediend moeten zich wenden tot de curatoren van DSB Bank.
Vanaf 11 december is DNB begonnen met uitbetalen. De vergoeding wordt als spoedbetaling onder vermelding van "VERGOEDING DGS DSB" overgemaakt. Meerdere spaarders hebben ons bevestigd dat ze nu hun gehele spaarsaldo vergoed hebben gekregen. DNB gaf in januari 2010 aan dat 100.000 dsb-klanten nog geen aanvraag hadden gedaan en dat van de reeds ontvangen aanvragen 93% was verwerkt. Volgens het tweede faillissementsverslag van de curatoren hebben per 28 januari 2010 onder het DGS 231.000 uitkeringen plaatsgevonden aan DSB-klanten voor een totaalbedrag van circa € 3,2 miljard*. Na het Icesave drama hebben we gezien dat een aantal rekeninghouders geen tijdige actie onderneemt. Vaak gaat het dan om rekeningen met slechts kleine tegoeden. Ook in het geval van DSB hebben niet alle rekeninghouders een aanvraag ingediend. Volgens DNB hebben op 22 maart nog zo'n 73.000 spaarders geen aanvraag ingediend, voor een totaalbedrag van 4,8 miljoen euro. Bij ongeveer 52.000 rekeningen gaat het om een saldo van minder dan 10 euro. Ongeveer 265.000 DSB Bank spaarders hebben in totaal bijna € 3,37 miljard teruggevraagd.
Om in te loggen in de DNB website is ter identificatie een DigiD met SMS-functie vereist. Na het inloggen wordt een overzicht getoond van de persoonlijke gegevens, het tegoed bij DSB Bank, eventuele schulden van kredieten en leningen en - indien van toepassing - het reeds uitgekeerde voorschot. Het getoonde tegoed is inclusief de rente tot 12 oktober 2009. Na controle kan men gegevens goedkeuren of aanpassen. Vervolgens volgt een rijtje vragen om te controleren of men voldoet aan de voorwaarden van het depositogarantiestelsel. Na een laatste overzicht van gegeven informatie en antwoorden waarop men een e-mail adres moet invullen, moet men tenslotte nogmaals met DigiD en SMS inloggen om de aanvraag te 'ondertekenen' en in te dienen. Na het indienen wordt een bevestiging getoond en kan men het aanvraagformulier als PDF downloaden. Het formulier hoeft daarna niet meer per post worden ingestuurd.
Meer informatie over de aanvraagprocedure vindt u in dit nieuwsbericht. Lees dit eerdere nieuwsbericht voor meer informatie over DigiD. Ga voor verdere informatie en voor vragen naar de DNB website. Zie ook deze PDF van DNB en de DSB website.
Ga voor meer informatie over dit onderwerp naar deze pagina:
Let op: Alhoewel bovenstaande tekst met de grootst mogelijke zorg is samengesteld, kunnen aan deze tekst geen rechten worden ontleend. © 2005-2024 Spaarbaak, lees de voorwaarden.
Vragen die lijken op "Hoe krijg ik mijn geld terug wat onder de garantieregeling valt?"
Hierboven leest u het eerst gevonden antwoord op de vraag "Hoe krijg ik mijn geld terug wat onder de garantieregeling valt?". Kies voor mogelijk andere antwoorden een vergelijkbare vraag:
Regelmatig beantwoorden we nieuwe vragen, dus mocht uw specifieke vraag nog niet beantwoord zijn, kom dan binnenkort terug om het nog eens te proberen.
Lees verder »
Stel uw vraag
Gebruik het zoekveld hieronder om een andere vraag te stellen.
Klik hier om elders op de Spaarbaak website te zoeken.
Kijk onderaan deze pagina voor een overzicht van veelgestelde vragen.
Recent beantwoorde vragen
Meest populaire vragen
Alle vragen