Mm, 9-okt-2009

Ombudsman doet aanbeveling omtrent DSB problemen

Na klachten over te dure DSB-hypotheken heeft de ombudsman onderzoek gedaan. Hij heeft een aanbeveling gedaan waarmee DSB en een groep gedupeerden tot een akkoord zijn gekomen.

De Ombudsman FinanciŽle Dienstverlening, dhr. Jan Wolter Wabeke, heeft de afgelopen maanden van consumenten een groot aantal klachten en geschillen ontvangen tegen DSB Bank en haar groepsmaatschappijen. Ter beslechting van die geschillen heeft de ombudsman na onderzoek besloten om tot een Aanbeveling te komen.

Onderzoek
Bij de klachten die de ombudsman heeft bekeken, gaat het er vooral om dat bij de (hypothecaire) leningen ongewenste en overbodige verzekeringen zijn verkocht. De langdurige verzekeringen keren vaak niet uit en zijn de klanten een blok aan het been. Tussentijdse beŽindiging kan vaak niet of levert onvoldoende op.
Deze verzekeringen zijn afgesloten als een binnen de hypotheek bekostigde koopsom die evenals de veelal meegefinancieerde consumptieve kredieten fiscaal niet aftrekbaar zijn, waardoor de lasten hoger uitkomen. Ten opzichte van de waarde van het pand is de hypotheek meestal te hoog.

Na onderzoek van de klachten en de eerder al door DSB toegepaste bemiddelingsresultaten heeft de ombudsman gekeken wat de mogelijkheden zijn. De klagers zitten vaak in een lastige financiŽle situatie die soms het gevolg is van onbegrip tijdens het tekenen of van een veranderde persoonlijke situatie. Soms weet de klager best wat hij getekend heeft, maar viel het tegen in de praktijk. In veel gevallen moet de kredietsituatie van de klagers worden herbeoordeeld.

Aanbeveling
De ombudsman heeft zijn bevindingen overwogen en is gekomen tot een niet-bindende Aanbeveling bestaand uit een twaalftal punten. Afhankelijk van de financiŽle situatie wordt klagers een binnen hun budget passende oplossing geboden, danwel waar nodig ter laste van de bank.

Reacties
De DSB Bank en Stichting Steunfonds Probleemhypotheken - die momenteel zo'n 2500 belanghebbenden vertegenwoordigt - kunnen zich vinden in de aanbeveling van de ombudsman en hebben donderdag op basis ervan een akkoord getekend. Volgens Pieter Lakeman van de kleinere maar luidruchtige Stichting Hypotheekleed (momenteel zo'n 1500 donateurs) schieten gedupeerden niets op met het DSB-akkoord. In het Vara programma Pauw & Witteman kwalificeerde Lakeman het akkoord donderdag als een "civiele pendant van afpersing" en stelde hij dat de DSB "misbruik maakt van de omstandigheden". Stichting Woekerpolisclaim maakt middels een persbericht kenbaar dat klanten van DSB "ernstig tekort gedaan worden door de regeling" en stelt "Ombudsman laat DSB zomaar wegkomen met falend woekerpolis advies".

Lees voor de details van de aanbeveling deze PDF van het Klachteninstituut FinanciŽle Dienstverlening (KiFiD).

© 2005-2017 Spaarbaak. Niets uit deze uitgave mag worden gepubliceerd of vermenigvuldigd zonder uitdrukkelijke toestemming van de auteur. Alhoewel deze uitgave met de grootst mogelijke zorg is samengesteld, kunnen aan deze uitgave geen rechten worden ontleend.

Meer nieuws:

Populaire zoekteksten: dsb problemen, dsb probleem hypotheek, dsb hypotheek problemen, stichting probleem hypotheek, stichting probleem hypotheken.




Copyright © 2005-2017 Spaarbaak. Alle rechten voorbehouden, lees de voorwaarden.
Realisatie door MMinternet

Datum: 24-okt-2017

Opinie:

Nieuws:

Artikelen:

Dossiers:

Link-tips: